Корзина пуста.
Войти

Linguistic markers of represented speech in science fiction novels: a polyphonic approach

E.A. Demina

 

УДК 81`42

https://doi.org/10.20339/PhS.4-21.088                        

 

Demina Elena Anatolyevna,

Candidate of Philology, Associate Professor

of the Foreign Languages with a Course of Latin Department

Altai State Medical University

e-mail: demelena7@mail.ru

 

Изучен языковой аспект несобственно-прямой речи в романе «Марсианские хроники» Рэя Брэдбери в рамках концепции полифонии М. Бахтина. Приведена классификация лингвистических сигналов голосов, определена их частотность, типы несобственно-прямой речи, количество голосов. Результаты исследования показывают, что фрагменты с несобственно-прямой речью в романе немногочисленны и состоят, как правило, из двух голосов. В других отрывках, несмотря на присутствие нескольких голосов, не выражена диалогическая перспектива. Отмечено, что один лингвистический маркер может быть одновременно лексическим, синтаксическим и графическим сигналом; идеологические маркеры создают легкий полифонический эффект. Синтаксические средства, являясь самыми частотными, передают восприятие персонажа и формируют особый стиль письма Р. Брэдбери.

Ключевые слова: несобственно-прямая речь, полифония, голоса, лингвистические маркеры.

 

References

  1. Bajdikova N.L. Formal’no-stilisticheskie kharakteristiki sposobov peredachi chuzhoi rechi (na materiale angloiazychnykh khudozhestvennykh proizvedenii) = [Formal and stylistic characteristics of discourse representation modes in English fiction] // Nauchnyi dialog = [Scientific Dialog]. Ekaterinburg, 2018. No. 3. P. 19–31. (In Russian).
  2. Bakhtin M.M. Problems of Dostoevsky’s poetics. Theory and history of literature. University of Minnesota press, 2013. Vol. 8. 384 p. URL: https://books.google.ru/books?id=MkXAzSbkU8QC&pg=PA6&lpg=PP1&focus=viewp... d (20.09.2019).
  3. Bakhtin M.M. The dialogic imagination: four essays / M. Holquist (ed.). University of Texas Press, 2010. 480 p.
  4. Banfield A. Narrative style and the grammar of direct and indirect speech // Foundations of Language. 1973. Series 10. No. 1. P. 1–39.
  5. Blinova O.A. Nesobstvenno-pryamaya rech’ ili vnutrennij monolog: k probleme razgranicheniya = [Free indirect speech or internal monologue: on problem of differentiation] // Filologicheskie nauki. Voprosy teorii i praktiki = [Philological Sciences: Issues on Theory and Practice]. 2015. No. 2, part 1. P. 37–40. (In Russian).
  6. Blinova O.A. Nesobstvenno-priamaia rech v angliiskom iazyke: evolutsia vzgliadov v zapadnoi lingvistike (1912–2012) = [Free indirect discourse in English: evolution of Theories in European and American linguistics (1912–2012)] // Vestnik Novosibirskogo gosudarstvennogo universiteta. Lingvistika i mezhkul’turnaia kommunikatsiia = [The Herald of Novosibirsk State University. Linguistics and Cross-Cultural Communication]. 2012. Series 10. No. 2. P. 93–102. (In Russian).
  7. Bradbury R. The Martian chronicles. London: Harper Collins Publishers, 1995. 320 p.
  8. Cohn D. Narrated monologue: definition of a fictional style // Comparative Literature. 1966. Vol. 18, no. 2. P. 97–112.
  9. Lyubimova E.A. Izobrazhennaia vnutrenniaia rech’ sviashhennosluzhitelia v strukture romana Grema Grina “Sila i Slava” = [Priest’s represented inner speech in the structure of G. Greene’s novel “The Power And The Glory”] // Filologicheskie nauki. Voprosy teorii i praktiki = [Philological Sciences: Issues on Theory and Practice]. 2018. No. 8. Р. 120–125.
  10. Masayuki T. Polyphony in fiction: a stylistic analysis of Middlemarch, Nostromo, and Herzog / Peter Lang (ed.). Bern, 2008. 328 p.
  11. Pascal R. The dual voice. Free indirect speech and its functioning in the 19th century. Manchester University Press, 1977. 150 p.
  12. Robinson A. In theory Bakhtin: dialogism, polyphony and heteroglossia // Ceasefire. 2011. URL: https://ceasefiremagazine.co.uk/in-theory-bakhtin-1/ (30.10.2019).