Корзина пуста.
Войти

Cultural Linguistics & Intercultural Communication (translation from English by I.L. Lebedeva)

Фарзад Шарифьян
80,00 ₽

Шарифиан Фарзад,

доктор наук (Ph.D.), профессор факультета языков, культуры и лингвистики Университета Монаша, Мельбурн, Австралия

Лебедева Ирина Леонидовна,

кандидат филологических наук, доцент,

кафедрa теории преподавания иностранных языков,

факультет иностранных языков и регионоведения

МГУ имени М.В. Ломоносова

E-mail: lebedevadvgu@yandex.ru

 

Статья посвящена становлению и развитию относительно новой дисциплины — культурологической лингвистики, а также исследованию возможностей применения культурологической лингвистики при решении проблем в области изучения концептуальной метафоры, вариантологии английского языка и межкультурной коммуникации в целом, связанных со скрытыми культурными концептами. В результате своей работы автор приходит к выводу, что владение метакультурной компетенцией является ключом к успешной межкультурной коммуникации.

Ключевые слова: культурологическая лингвистика, культурная когниция, культурная схема, межкультурная коммуникация, концептуальная метафора, варианты английского языка, аборигенный вариант английского языка, культурные концепты, метакультурная компетенция.

 

Литература

1.      Assadi, Reza. Deference: Persian Style // Anthropological Linguistics. — 1980. — Vol. 22. — P. 221–224.

2.      Beeman, William O. Language, Status, and Power in Iran. — Bloomington: Indiana University Press, 1986.

3.      Bartlett, Fredrick C. Remembering. — Cambridge: Cambridge University Press, 1932.

4.      Bobrow, Daniel. G., and Daniel. A. Norman. Some Principles of Memory Schemata // Representation and Understanding: Studies in Cognitive Science / Daniel. G. Bobrow and Allan. M. Collins (eds). — New York: Academic Press, 1975. P. 131–149.

5.      Charlesworth, Max, Richard Kimbe, and Noel Wallace. Ancestor Spirits: Aspects of Australian Aboriginal Life and Spirituality. — Geelong: Deakin University Press, 1990.

6.      Christie, Michael, and Stephen Harris. Communication Breakdown in the Aboriginal Classroom // Cross-Cultural Encounters: Communication and Miscommunication / John B. Pride (ed.). — Melbourne, Victoria: River Seine Publications, 1985. P. 81–90.

7.      Clark, Andy, and David Chalmers. The Extended Mind // Analysis — 1998. — Vol. 58. — P. 10–23.

8.      Cummings, Patrick J., and Hans-Georg Wolf. A Dictionary of Hong Kong English: Words from the Fragrant Harbor. — Hong Kong: Hong Kong University Press, 2011.

9.      D’Andrade, Roy G. A Folk Model of the Mind // Cultural Models in Language and Thought / Dorothy Holland and Naomi Quinn (eds). — New York: Cambridge University Press, 1987. P. 112–148.

10.  D’Andrade, Roy G. The Development of Cognitive Anthropology. — Cambridge: Cambridge University Press, 1995.

11.  D’Andrade, Roy G., and Claudia Strauss, eds. 1992. Human Motives and Cultural Models. — Cambridge: Cambridge University Press.

12.  Eades, Diana. Legal Recognition of Cultural Differences in Communication: The Case of Robyn Kina // Language and Communication. — 1996. — Vol. 16. — P. 215–227.

13.  Eades, Diana. I Don’t Think It’s an Answer to the Question: Silencing Aboriginal Witnesses in Court // Language in Society. — 2000. — Vol. 29 (2). — P. 161–196.

14.  Holland, Dorothy C., and Naomi Quinn. eds. Cultural Models in Language and Thought. — Cambridge: Cambridge University Press, 1987.

15.  Holland, John H. Hidden Order: How Adaptation Builds Complexity. — Reading, MA: Addison-Wesley, 1995.

16.  Holliday, Adrian, John Kullman, and Martin Hyde. Intercultural Communication: An Advanced Resource Book. — London: Sage, 2004.

17.  Hutchins, Edwin. Cognition in the Wild. — Cambridge, MA: MIT Press, 1994.

18.  Hymes, Dell. Foundations in Sociolinguistics: An Ethnographic Approach. — Philadelphia: University of Pennsylvania Press, 1974.?

19.  Johnson, Mark. The Body in the Mind: The Bodily Basis of Meaning, Imagination, and Reason. — Chicago: University of Chicago Press, 1987.?

20.  Kecskes, Istvan. Intercultures, Encyclopedic Knowledge, and Cultural Models // Language and Intercultural Communication in the New Era / Farzad Sharifian and Maryam Jamarani (eds.). — New York, London: Routledge, Taylor & Francis Group, 2013. P. 39–59.

21.  Keesing, Roger M.  Models, ‘Folk’ and ‘Cultural’: Paradigms Regained // Cultural Models in Language and Thought / Dorothy C. Holland and Naomi Quinn (eds.). — Cambridge: Cambridge University Press, 1987. P. 369–393.

22.  Koutlaki, Sofia A. Offers and Expressions of Thanks as Face Enhancing Acts: tae’arof in Persian // Journal of Pragmatics. — 2002. — Vol. 34 (12). — P. 1733–1756.?

23.  Kramsch, Claire. From Communicative Competence to Symbolic Competence // Modern Language Journal. — 2006. — Vol. 90 (2). — P. 249–252.?

24.  Kramsch, Claire. Ecological Perspectives on Foreign Language Education // Language Teaching. — 2008. — Vol. 41. — P. 389–408.?

25.  Kramsch, Claire. History and Memory in the Development of Intercultural Competence // Language and Intercultural Communication in the New Era / Farzad Sharifian and Maryam Jamarani (ed-s.).  New York, London: Routledge, Taylor & Francis Group, 2013. P. 23–38.

26.  Lakoff, George, and Mark Johnson. Metaphors We Live By. — Chicago: University of Chicago Press, 1980.

27.  Langacker, Ronald W. Culture, Cognition and Grammar // Language Contact and Language Conflict / Martin Pütz (ed.). — Amsterdam: Benjamins, 1994. P. 25–53.

28.  Lin, Jun, and Steven Si. Can guanxi Be a Problem? Contexts, Ties, and Some Unfavorable Consequences of Social Capital in China // Asia Pacific Journal of Management. — 2010. — Vol. 27 (3). — P. 561–581.?

29.  Lucy, John A. Grammatical Categories and Cognition: A Case Study of the Linguistic Relativity Hypothesis. — Cambridge: Cambridge University Press, 1992. ?

30.  Malcolm, Ian G. Communicative Dysfunction in Aboriginal Classrooms // Aboriginal Education: Issues and Innovations / John Sherwood (ed.). — Perth: Creative Research, 1982. P. 153–172.

31.  Malcolm, Ian G. Aboriginal English: From Contact Variety to Social Dialect // Processes of Language Contact: Studies from Australia and the South Pacific / Jeff Siegel (ed.). — Montreal: Fides, 2000. P. 123–144.

32.  Malcolm, Ian G., and Farzad Sharifian. Multiwords in Aboriginal English // Phraseology and Culture in English / Paul Skandera (ed.). — Berlin: Mouton de Gruyter, 2007. P. 375–398.

33.  Minsky, Marvin. A Framework for Representing Knowledge // The Psychology of Computer Vision / Patrick H. Winston (ed.). — New York: McGraw-Hill, 1975. P. 211–217.

34.  Palmer, Gary B. Toward a Theory of Cultural Linguistics. — Austin: University of Texas Press, 1996.

35.  Palmer, Gary B. Talking about Thinking in Tagalog // Cognitive Linguistics. — 2003. — Vol. 14 (2–3). — P. 251–280.

36.  Peeters, Bert. Does Cognitive Linguistics Live Up to Its Name? // Language and Ideology vol. 1, Cognitive Theoretical Approaches / René Dirven, Bruce Wayne Hawkins, and Esra Sandikcioglu (eds.). — Amsterdam: Benjamins, 2001. P. 83–106.

37.  Polzenhagen, Frank, and Hang-Georg Wolf. Culture-Specific Conceptualisations of Corruption in African English: Linguistic Analyses and Pragmatic Applications // Applied Cultural Linguistics: Implications for Second Language Learning and Intercultural Communication / Farzad Sharifian and Gary B. Palmer (eds.). — Amsterdam: Benjamins, 2007. P. 125–168.

38.  Rafiee, Abdorreza. Variables of Communicative Incompetence in the Performance of Iranian Learners of English and English Learners of Persian. Unpublished PhD thesis. — University of London, 1992.?

39.  Rumelhart, David E. Schemata: The Building Blocks of Cognition // Theoretical Issues in Reading Comprehension: Perspectives from Cognitive Psychology Linguistics, Artificial Intelligence and Education / Rand J. Spiro, Bertram Bruce, and William Brewer (eds.). — Hillsdale. NJ: Lawrence Erlbaum, 1980. P. 33–58.

40.  Sharifian, Farzad. Conceptual Associative System in Aboriginal English. PhD diss. — Edith Cowan University, 2002.

41.  Sharifian, Farzad. Cultural Conceptualisations in English Words: A Study of Aboriginal Children in Perth // Language and Education. — 2005. — Vol. 19 (1). — Р. 74–88.

42.  Sharifian, Farzad. A Cultural-Conceptual Approach and World Englishes: The Case of Aboriginal English // World Englishes. — 2006. — Vol. 25 (1). — P. 11–22.

43.  Sharifian, Farzad. Aboriginal Language Habitat and Cultural Continuity // The Habitat of Australia’s Aboriginal Languages / Gerhard Leitner and Ian G. Malcolm (eds.). — Berlin: Mouton de Gruyter, 2007. P. 181–195.

44.  Sharifian, Farzad. Distributed, Emergent Cultural Cognition, Conceptualisation, and Language // Body, Language, and Mind, vol. 2, Sociocultural Situatedness / Roslyn M. Frank, Rene Dirven, Tom Ziemke, and Enrique Bernandez. (eds.). — Berlin: Mouton de Gruyter, 2008. P. 109–136.

45.  Sharifian, Farzad. On Collective Cognition and Language // Language and Social Cognition: Expression of Social Mind / Hanna Pishwa (ed.). — Berlin: Mouton de Gruyter, 2009. P. 163–180.

46.  Sharifian, Farzad. Cultural Conceptualisations in Intercultural Communication: A Study of Aboriginal and Non-Aboriginal Australians // Journal of Pragmatics. — 2010. — Vol. 42. — P. 3367–3376.

47.  Sharifian, Farzad. Cultural Conceptualisations and Language: Theoretical Framework and Applications. — Amsterdam: Benjamins, 2011.

48.  Sharifian, Farzad, René Dirven, Ning Yu, and Susanne Niemeier, eds. Culture, Body, and Language: Conceptualisations of Internal Body Organs across Cultures and Languages. — Berlin and New York: Mouton de Gruyter, 2008.

49.  Sharifian, Farzad, and Maryam Jamarani. Cultural Schemas in Intercultural Communication: A Study of Persian Cultural Schema of sharmandegi ‘Being Ashamed’ // Intercultural Pragmatics. — 2011. — Vol. 8 (2). — P. 227–251.

50.  Sharifian, Farzad, Judith Rochecouste, and Ian G. Malcolm. ‘It Was All a Bit Confusing…’: Comprehending Aboriginal English Texts // Language, Culture, and Curriculum. — 2004. — Vol. 17 (3). — P. 203–228.

51.  Sharifian, Farzad, Adriano Truscott, Patricia Konigsberg, Glenys C. Collard, and Ian G. Malcolm. “Understanding Stories My Way”: Aboriginal-English Speaking Students’ (Mis)understanding of School Literacy Materials in Australian English. — East Perth: Department of Education, 2012.

52.  Shore, Bradd. Culture in Mind: Cognition, Culture, and the Problem of Meaning. — Oxford: Oxford University Press, 1996.

53.  Strauss, Claudia, and Naomi Quinn. A Cognitive Theory of Cultural Meaning. — New York: Cambridge University Press, 1997.

54.  Sutton, John. Memory and the Extended Mind: Embodiment, Cognition, and Culture // Cognitive Processing. — 2005. — Vol. 6 (4). — P. 223–226.

55.  Sutton, John. Memory, Embodied Cognition, and the Extended Mind // Special Issue of Philosophical Psychology. — 2006. — Vol. 19 (3).

56.  Tonkinson, Robert. Mardudjara Kinship // Traditional Aboriginal Society, 2nd ed. / William Howell Edwards (ed.). — Melbourne: Macmillan, 1998. P. 144–160.

57.  Wagner, Jenny, and Ron Brooks. John Brown, Rose and the Midnight Cat. — London: Penguin Books, 1978.

58.  Waldrop, Mitchel M. Complexity: The Emerging Science at the Edge of Order and Chaos. — New York: Simon & Schuster, 1992.

59.  wa Thiong’o, Ngugi. Decolonising the Mind: The Politics of Language in African Literature. — London: Heinemann, 1986.

60.  Welsch, Wolfgang. Transculturality—the Puzzling Form of Cultures Today // Spaces of Culture: City, Nation, World / edited by Mike Featherstone and Scott Lash. — London: Sage. 1999. P. 194–213.

61.  Wilson, Robert A. Collective Memory, Group Minds, and the Extended Mind Thesis // Cognitive Processing. — 2005. — Vol. 6 (4). — P. 227–236.

62.  Wolf, Hans-Georg. A Cognitive Linguistic Approach to the Cultures of World Englishes: The Emergence of a New Model // Cognitive Sociolinguistics: Language Variation, Cultural Models, Social Systems / Gitte Kristiansen and René Dirven (eds.). — Berlin: Mouton de Gruyter, 2008. P. 353–385.

63.  Wolf, Hans-Georg, and Frank Polzenhagen. World Englishes: A Cognitive Sociolinguistic Approach. — Berlin: Mouton de Gruyter, 2009.

64.  Yu, Ning. The Chinese Conceptualization of the Heart and Its Cultural Context: Implications for Second Language Learning // Applied Cultural Linguistics: Implications for Second Language Learning and Intercultural Communication / Farzad Sharifian and G.B. Palmer (eds.). — Amsterdam: Benjamins, 2007. P. 65–85.

65.  Yu, Ning. The Chinese Heart as the Central Faculty of Cognition // Culture, Body, and Language: Conceptualisations of Internal Body Organs across Cultures and Languages / Farzad Sharifian, René Dirven, Ning Yu, and Susanne Niemeier (eds.). — Berlin: Mouton de Gruyter, 2008. P. 131–168.

66.  Yu, Ning. The Chinese HEART in a Cognitive Perspective: Culture, Body, and Language. — Berlin: Mouton de Gruyter, 2009a.

67.  Yu, Ning. From Body to Meaning in Culture: Papers on Cognitive Semantic Studies of Chinese. — Amsterdam: Benjamins, 2009b.

 

Sources of material

1. http://www.youtube.com/watch?v=w0sWIVR1hXw&feature=relmfu (Доступ 21 марта 2012).

2. http://www.youtube.com/watch?v=06UpQQQ7cBM (Доступ 16 августа 2012).