Your shopping cart is empty.
Log in

English: The industry. Part I. (Translated from English by A.A. Kravchuk)

A. Mahboob
80,00 ₽

Dr. Ahmar Mahboob, born and educated in Pakistan, earned his PhD at Indiana University, Bloomington, USA.

He currently coordinates the MA program in Applied Linguistics at the University of Sidney. He is the Past Chair of the NNEST Caucus in TESOL International.

E-mail: ahmar.mahboob@sydney.edu.au

 

The article (in two parts) highlights the fact that the English Language Teaching (ELT) has become a huge marketing industry, which results in linguistic imperialism, imposing Western cultural values and religion on English learners. At the same time, the author points out a particular resistance revealed in nativization of English varieties. Besides, the author dwells on the controversy of Native vs. Non-Native English Speaking Teachers (NEST — NNEST) on the competitive market of education services.

Keywords: global English, native speaker, non-native English speaking teacher, competition, nativization, acculturization, Standard English, world Englishes / varieties of English.

 

References

1. Amin, N. Negotiating nativism: Minority immigrant women ESL teachers and the native speaker construct. Unpublished doctoral dissertation, University of Toronto, Toronto, Canada, 2000.

2. Baumgardner Robert J., Kennedy Audrey E.H., and Shamim Fauzia. The Urduization of English in Pakistan / Robert J. Baumgardner (Ed.), The English Language in Pakistan. — Karachi: Oxford University Press, 1993.

3. Dooey, P. and Oliver, R. An investigation into the predictive validity of the IELTS test // Prospect. — 2002. — 17. — P. 36—54.

4. Edge J. Imperial troopers and servants of the Lord: A vision of TESOL for the 21st century // TESOL Quarterly. — 2003. — 47 (4). — P. 701—708.

5. Gramsci, A. Selections from the prison notebooks / Translated by Q. Hoare & G.N. Smith. — New York: International Publishers, 1971.

6. Kachru, Braj B. (ed.) The other tongue: English across cultures. — Urbana, IL: University of Illinois Press 1992. [2nd edition; 1st edition 1982].

7. Karmani, Sohail. English, «Terror», and Islam // Applied Linguistics. — 2005. — 26. — P. 282—287.

8. Karmani, Sohail. TESOL in a Time of Terror: Toward an Islamic Perspective on Applied Linguistics // TESOL Quarterly. — 2005. — P. 738—748.

9. Lambert, W.W., Hodgson, R., Gardner, R.C., and Fillenbaum, S. Evaluational reactions to spoken languages // Journal of Abnormal and Social Psychology. — 1960. — 60. — P. 44—51.

10. Leung, C., Harris, R., & Rampton, B. The idealised native speaker, reified ethnicities, and classroom realities // TESOL Quarterly. — 1997. — 31. — P. 543—560.

11. Mahboob, A. English as an Islamic language // World Englishes. — 2009. — 28 (2). — P. 175—189.

12. Mahboob, A. «No English, no future!» Language policy in Pakistan // S. Obeng and B. Hartford (Eds.) Political Independence with Linguistic Servitude: The politics about languages in the developing world. — New York: NOVA Science, 2002.

13. Mahboob, A., Uhrig, K., Newman, K. and Hartford, B. Children of a lesser English: Nonnative English speakers as ESL teachers in English language programs in the United States // L. Kamhi-Stein (Ed.) Learning and Teaching from Experience: Perspectives on Nonnative English-Speaking Professionals. — Ann Arbor: Michigan University Press, 2004.

14. McNamara, T. and Shohamy, E. Language tests and human rights // International Journal of Applied Linguistics. — 2008. — 18. — P. 89—95.

15. Nayar, P.B. Whose English is it? [16 paragraphs]. TESL-EJ [On-line serial] 1994. Retrieved February 14, 2001. — [URL]: http://www-writing.berkeley.edu/TESL-EJ/ej01/f.1.html

16. Phakiti, A. Predicting NESB international postgraduate students' academic achievement: A structural equation modeling approach // International Journal of Applied Educational Studies. — 2008. — 3 (1). — P. 18—38.

17. Rafael, V. White Love and Other Events in Filipino History. — Duham: Duke University Press, 2000.

18. Rampton, M.B.H. Displacing the “native speaker”: Expertise, affiliation, and inheritance // ELT Journal. — 1990. — 44 (2). — P. 97—101.

19.  Robison, R. Truth in Teaching English / M. Wong and S. Canagarajah (Eds.) Christian and Critical English Language Educators in Dialogue: Pedagogical and Ethical Dilemmas. — New York: Routledge, 2009.

20. Spring, J. Education and the rise of the global economy. — London: Lawrence Erlbaum Associates, 1998.

21. Templer, B. Ageism in TEFL: Time for concerted action // TESL Reporter. 2003. — 36 (1). — P. 1—22.